Ebook jako narzędzie content marketingowe

Dobry ebook jest jak zabytkowy samochód – wymaga inwestycji i poświęcenia wielu długich dni, a nawet miesięcy, ale po czasie zwraca się z nawiązką. Z czego wynika atrakcyjność i skuteczność ebooków w content marketingu? Jakie są ich zalety, jak i dlaczego warto je uwzględnić w strategii content marketingowej?

Dlaczego ebooki

Pisanie ebooków to duże przedsięwzięcie, którego nie da się wykonać w ciągu kilku godzin, tak jak chociażby wpisu na bloga. Stworzenie ebooka wiąże z dużym nakładem czasu, ale za jego sprawą autor lub firmująca go marka urastają w oczach odbiorców do rangi prawdziwych profesjonalistów w swojej niszy. Ebook dowodzi kompleksowej wiedzy autora na dany temat, kreując go na branżowego eksperta i lidera opinii z prawdziwego zdarzenia.

Ebook jest tym, czego oczekują odbiorcy – zawiera interesujące lub użyteczne z ich punktu widzenia treści, które czyta się z przyjemnością. Dzięki niemu zwiększa się ich zaangażowanie, a co za tym idzie – zaufanie do marki lub autora znacznie się poprawia. Dobrze napisany ebook pozwala na głęboką komunikację z odbiorcą i nawiązanie z nim długotrwałej, satysfakcjonującej relacji.

Zalety i korzyści

Czytelnik elektronicznej książki ufa autorowi, bo wie, że zna się on na tyle dobrze na tym, co robi, że jest w stanie napisać na ten temat książkę o objętości kilkudziesięciu lub nawet kilkuset stron. W końcu nie każdy to potrafi, prawda? Odbiorca siłą rzeczy doceni, że autor wychodzi do niego z inicjatywą i pod postacią ebooka, do tego najczęściej za darmo dostarcza treści, które są dla niego pomocne i ciekawe.

Udostępnienie darmowego ebooka na stronie internetowej ma z kolei pozytywny wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania i poprawia jej atrakcyjność dla Google. Wpasowuje się bowiem w ostatnie zmiany w algorytmie Google, które promują długie, przydatne i fachowe treści poszukiwane przez użytkowników. Ponadto ebooki są polecane, internauci się nimi dzielą i udostępniają w social media lub na swoich blogach i stronach WWW, co pozwala na zdobycie cennych linków, skuteczne pozyskanie klientów, a w efekcie zwiększenie sprzedaży.

Ebooki w praktyce

Jak wykorzystać ebooka w strategii content marketingowej? Istnieje na to wiele sposobów, spośród których kilka przedstawiam poniżej:

  • Poradniki. Wszelkiego rodzaju poradniki pokazujące, jak coś zrobić i rozwiązujące w ten sposób problemy odbiorców to doskonały i dość uniwersalny pomysł na ebooka. Przykładowo, biuro rachunkowe może udostępnić publikację z poradami, jak rozliczać podatki, wypełniać PIT, amortyzować środki trwałe itd. Taką strategię stosuje InFakt na swojej stronie internetowej.
  • Książki objaśniające działanie produktu lub usługi, czyli po prostu stare, dobre instrukcje. Jeżeli oferujesz zaawansowany technicznie lub trudny w obsłudze produkt, w celu dokładnego objaśnienia jego działania możesz wykorzystać ebooka.
  • Wywiady. Udało Ci się w ostatnim czasie przeprowadzić jakiś wywiad lub serię rozmów ze znanymi i cenionymi w Twojej branży osobami? Pomyśl o tym, żeby zrobić jego transkrypcję i opublikować w formie ebooka, bo nie wymaga to wiele czasu, a przynosi dużo korzyści.
  • Aktualności i trendy. Jesteś na bieżąco w swojej branży i wiesz, co w trawie piszczy? Masz coś ciekawego do powiedzenia na temat ostatnich lub nadchodzących wydarzeń? Spisz je w formie ebooka! Posługując się przykładem z mojej branży, jako copywriter mógłbym napisać ebooki o tytule „15 najważniejszych zmian w copywritingu w 2015 roku” albo „Copywriting w 2016 roku – próba spojrzenia w przyszłość”.
  • Raporty, analizy, badania. Wszelkiego rodzaju raporty i analizy wraz z ich dokładnym omówieniem to doskonały pomysł na ebooka. Ich niemal naukowy profesjonalizm powoduje, że autor staje się niekwestionowanym autorytetem i liderem w swojej branży. Pełne wykresów, diagramów i statystyk raporty zyskują miano najbardziej opiniotwórczych źródeł w Internecie! Przykładów ebooków w formie raportów jest wiele, a jeden z nich to księgarnia internetowa Virtualo, która udostępniła analizę na temat książek elektronicznych.
  • Zbiory cytatów. Łatwy, prosty i przyjemny, ale mało odkrywczy sposób na wydanie ebooka – wystarczy zebrać najciekawsze cytaty dotyczącego danego tematu, ładnie je opakować, a następnie opublikować i efekt gotowy. W ten sposób postąpiła agencja marketingowa HubSpot, która zaoferowała ebooka „101 niesamowitych cytatów o marketingu”.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *