Optymalizacja treści pod SEO – skuteczne pozycjonowanie i wysokie pozycje dzięki copywritingowi

Publikując treść, chcesz, żeby dotarła do jak największy liczby odbiorców – niezależnie od tego, czy mowa o wpisie blogowym, recenzji, czy opisie produktu. Nawet Twój najciekawszy tekst nie przebije się jednak na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, jeśli nie zoptymalizujesz go pod kątem pozycjonowania. Jak tworzyć treści sprzyjające SEO i poprzez Google trafić do dużej liczby użytkowników? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Google – podstawowe źródło ruchu

Wyszukiwarka Google to główne narzędzie do pozyskiwania ruchu na stronie internetowej. Witryna, która znajduje się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, z powodzeniem dociera z przekazem do swoich odbiorców. Dzięki działaniom SEO (z ang. serach engine optimization, pl. optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki) sklep internetowy może skutecznie zaoferować swoje produkty, firma usługowa pozyskać klientów, a bloger zdobyć czytelników.

Jednym z podstawowych elementów SEO jest optymalizacja treści na stronie, o czym przeczytasz poniżej. Sprawdź, jak sobie z poradzić z tym zadaniem i zwiększyć swoje szanse na zajęcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania na interesujące Cię słowa kluczowe. Z niniejszego artykułu dowiesz się, na co zwrócić uwagę, tworząc treści i optymalizując je pod SEO. Zaczynajmy.

Wybór słów kluczowych

Bez względu na to, czy chcesz opublikować jeden wpis na blogu, czy planujesz treść dla dużego sklepu internetowego, Twoje działania powinny być zorientowane na słowa kluczowe. Pierwszy, fundamentalny krok z punktu widzenia optymalizacji treści pod pozycjonowanie to wybór fraz, na które teksty będą zorientowane. Zakres i liczba słów kluczowych zależą przede wszystkim od Twoich potrzeb i budżetu na pozycjonowanie.

Mówiąc ściślej, jeśli dysponujesz środkami umożliwiającymi pozycjonowanie strony na wiele popularnych fraz, możesz sobie pozwolić na konkurowanie z najlepszymi. Jeżeli jednak Twój budżet jest ograniczony, wybierz kilka średnio lub mało poszukiwanych słów kluczowych, w przypadku których zdobycie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania nie wymaga dużych nakładów finansowych.

Przykładowo, zamiast orientować sklep internetowy z obuwiem na słowo kluczowe buty, lepiej ograniczyć się do fraz buty zimowe, sklep internetowy z butami czy tanie i wygodne buty. Znajdź swoją niszę i staraj się w niej pozycjonować. Nie zapominaj, że nawet przy dużych środkach nie zawsze opłaca się wybierać najpopularniejsze frazy, ponieważ często nie przekładają się one na konwersję. W końcu użytkownik, który wpisuje w Google buty, niekoniecznie jest zainteresowany ich kupnem.

W celu znalezienia słów kluczowych do optymalizacji treści skorzystaj z takich narzędzi jak Google Keyword Planner, Keywordtool.io, Ubersuggest czy Soovle. Ponadto żeby sprawdzić, jakich fraz poszukują internauci, wpisz dane słowo kluczowe w wyszukiwarkę Google i poczekaj na podpowiedzi, które zostaną wyświetlone. Mogą one Cię skutecznie nakierować na kolejne frazy. Warto też samemu przemyśleć, czego poszukują Twoi użytkownicy i jakimi słowami kluczowymi się posługują, żeby odnaleźć w Sieci Twoja witrynę.

Umieszczanie słów kluczowych w treści

Umieszczając słowa kluczowe w tekście, nakierowujesz roboty wyszukiwarek na treści, z którymi powinny kojarzyć Twoją witrynę. Rób to jednak z głową i w jak najbardziej naturalny sposób używaj fraz, tak aby nie przeszkadzały w płynności czytania i żeby użytkownik nie zwracał na nie uwagi. Umieszczaj słowa kluczowe zarówno w podstawowej formie (np. buty), jak i w różnych odmianach gramatycznych (np. butów, butami, butach, butom). Nie przesadzaj jednak z ich natężeniem – gęstość występowania fraz nie powinna przekraczać 5%, co daje maksymalnie 5 słów kluczowych na każde 100 słów. Żeby zwiększyć ich skuteczność, umieszczaj je w następujących miejscach:

  • treść;
  • tytuł (znacznik meta title);
  • nagłówki;
  • wstęp, początek tekstu;
  • znaczniki alt obrazów.

Dowiedz się więcej, jak stosować słowa kluczowe w treści.

Zawartość merytoryczna, wartość treści

Niezależnie od tego, czy Google potrafi już samodzielnie ocenić wartość treści, nie da się zaprzeczyć, że wartościowe treści, które są interesujące dla użytkowników, mają większe szanse na zajęcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania niż teksty kiepskiej jakości, pisane przez amatorów i pozbawione atrakcyjnej zawartości. Chcąc przebić się w Google i innych wyszukiwarkach, staraj się serwować użytkownikom jak najlepsze treści.

Zanim opublikujesz tekst, zastanów się, jaką niesie wartość dla odbiorców. Czy udziela odpowiedzi na nurtujące ich pytania? Czy jest pomocna? Czy zaspokoją potrzeby użytkowników i oferuje im to, czego poszukują? Czy jesteś zadowolony z tekstu i sam byś go z zaciekawieniem przeczytał, gdybyś był użytkownikiem? Jeśli odpowiedź na wszystkie postawionej wyżej pytania brzmi tak, możesz z czystym sumieniem opublikować tekst w nadziei na wysokie pozycje w Google.

Długość tekstu

Długość treści powinna być dopasowana do jej rodzaju. Co oczywiste, opis prostego produktu, np. długopisu czy kubka, będzie znacznie krótszy niż specjalistyczny wpis blogowy o poradnikowym charakterze. Poniżej przedstawiam własne wytyczne odnośnie do objętości treści, do których się stosuję:

  • opis produktu – min. 800-1000 znaków ze Spacją;
  • opis kategorii i podkategorii – min. 2000 zzs.;
  • wpis blogowy – min. 3000 zzs.;
  • tekst na stronie głównej – min. 4000 zzs.;
  • tekst na ważnych podstronach (np. o nas, oferta, usługi) – min. 3000 zzs.

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby każdy rodzaj tekstu był dłuższy niż podane powyżej minima, oczywiście przy założeniu, że treść jest w pełni oryginalna i merytoryczna.

Forma treści

Współczynnik odrzuceń (udział odwiedzin, w ramach których użytkownik opuścili witrynę po zobaczeniu tylko jednej strony) i czas spędzony przez użytkowników na stronie są jednymi z czynników rankingowych uwzględnianych przez wyszukiwarki. Co do zasady, im niższy współczynnik odrzuceń i im więcej czasu użytkownicy spędzają na stronie, tym lepiej z punktu widzenia SEO. Dlatego postaraj się, żeby Twoje teksty prezentowały się atrakcyjnie i były czytelne.

W tym celu dziel je na krótkie akapity, które łatwo skanować wzorkiem. Stosuj nagłówki informujące o zawartości poszczególnych części tekstu. Różnicuj treść, posługując się wypunktowaniami, pogrubieniami, cytatami. Pod żadnym pozorem nie publikuj artykułów w formie jednolitego, zbitego tekstu, który na pierwszy rzut oka odrzuca i nie sprzyja czytaniu.

Różnicowanie treści w obrębie witryny

Zasada jest prosta – im więcej wartościowej treści na Twojej stronie, tym bardziej widoczna jest ona w wynikach wyszukiwania. Chcąc wciąż poprawiać pozycję w Google i pozyskiwać klientów, regularnie publikuj różnego rodzaju content. Nie poprzestawaj na jednej formie i staraj się różnicować treści – w zależności od charakteru witryny publikuj wpisy blogowe, twórz poradniki, pisz recenzje, dodawaj referencje od innych klientów, powiększaj portfolio. Pamiętaj, że inwestycja w treść i dobry copywriting zwraca się wielokrotnie.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne, czyli w obrębie danej domeny, do wcześniej publikowanych treści, przyspiesza indeksację i sprzyja lepszej widoczności strony w Google. Z kolei linkowanie zewnętrzne, czyli do innych domen, pozwala poprawić wiarygodność witryny i sprawia, że zarówno użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarek uznają treść za naturalną. Dodając odnośniki, czy to wewnętrzne, czy zewnętrzne, miej na uwadze, żeby miały związek z tym, o czym piszesz. Strony, do których linkujesz, powinny rozwijać temat, ukazywać go z innej strony czy kontynuować dany wątek.

Visual content

Widoczność w wyszukiwarkach poprawia również różnicowanie treści w obrębie podstrony. Chodzi o to, żeby w danym wpisie, artykule czy opisie znalazł się nie tylko tekst, lecz także inne formy, jak np.:

  • zdjęcia, obrazy, zrzuty ekranu, grafiki;
  • infografiki;
  • filmy wideo;
  • animacje;
  • memy.

Stosujesz inne metody optymalizacji treści pod SEO? Podziel się nimi w komentarzu!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *