Jak stworzyć opis produktu

Jak napisać opis produktu do sklepu internetowego, który sprzedaje i wspiera SEO

Przygotowujesz opisy produktów w sklepie internetowym i zastanawiasz się, jak się za to zabrać? W niniejszym poradniku znajdziesz informacje ułatwiające stworzenie skutecznych treści, które sprzedają, wzmacniają wizerunek i wspomagają pozycjonowanie. Przeczytaj i dowiedz się, jak napisać opis produktu.

Opis produktu w sklepie online – dlaczego jest ważny

Unikatowy, angażujący opis produktu to coś więcej niż tylko krótki tekst dołączony do zdjęcia i panelu zakupowego. Mowa o treści, która dzięki odpowiedniemu przygotowaniu gwarantuje wiele korzyści dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż przez Internet.

Optymalizacja opisów produktów pod kątem pozycjonowania zwiększa szansę na znalezienie Twojego sklepu internetowego w Google. Trafnie dobrane słowa skłaniają do zakupu i ułatwiają jego wykonanie. Jednocześnie pozostawiają dobre wrażenie u odbiorcy, budując reputację sklepu na dłuższy czas.

Korzyści z dobrego opisu produktu:

  • wyższa sprzedaż,
  • budowa wizerunku,
  • wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Krótko mówiąc, opisom warto poświęcić czas, wypełniając sklep internetowy unikatowymi, przemyślanymi treściami. W tym poradniku znajdziesz informacje, które odnoszą się do poszczególnych aspektów i elementów wpływających na atrakcyjność tekstu przedstawiającego produkt.

1. Poznaj grupę docelową

Skoro prowadzisz e-sklep z wędkami i spławikami, nie trzeba wyjaśniać, kto jest Twoją – wąską, ale dokładnie sprecyzowaną – grupą odbiorców. Jeżeli jednak sprzedajesz online ubrania czy meble, zwracasz się do znacznie szerszego i niejednorodnego grona, choć nadal możesz na podstawie dostępnych danych, statystyk czy narzędzi analitycznych ustalić swojego „modelowego” klienta.

Ma to wpływ nie tylko na sam dobór produktów czy działania promocyjne, ale też opisy produktów.  W jednym przypadku możesz bez obaw używać specjalistycznych pojęć, bo zostaną zrozumiane. W drugim stosujesz bardziej uproszczony język, aby każdy wiedział, do czego służy wybrany produkt i jakie jest jego przeznaczenie. Wszystko zależy od tego, kto ma dokonać zakupu, a co za tym – dla kogo jest przygotowywany opis.

Opis zawiera słownictwo ściśle dostosowane do grupy odbiorców – w tym przypadku klientów internetowego skateshopu.

2. Patrz na produkt oczami klienta

Chcesz skutecznie opisywać produkty? W takim razie nie staraj się reklamować ich za wszelką cenę, bo ryzykujesz, że przesadzisz w pochwałach i zachętach. Zamiast tego postaraj się wejść w rolę przeciętnego klienta i zastanów się, co chciałbyś przeczytać na jego miejscu.

Jakie pytania na temat produktu zadaje sobie klient? Poniżej kilka przykładów.

  • Do czego służy?
  • Co go wyróżnia?
  • Czy cena jest korzystna?
  • Dlaczego warto go kupić akurat w tym sklepie?
  • Jak zmieni się moje życie dzięki niemu? Co zyskam po zakupie?

Tworząc opis, skup się na produkcie i powiąż go z korzyściami, które z jego użytkowania odnosi klient. Skoncentruj się na nim, a nie na sobie i swojej firmie. Zamiast narracji „my” zaproponuj klientowi perspektywę „ty”.

opis jest skierowany bezpośrednio do odbiorcy, zawiera konkretne i przydatne informacje poszukiwane przez docelowego klienta sklepu, jest skupiony na praktycznych korzyściach.

3. Działaj na zmysły

Podobnie jak reklamy telewizyjne czy inne formy marketingu, również opisy produktów w sklepie internetowym są skuteczniejsze w swoim przekazie, jeżeli działają na zmysły odbiorcy. Kilkoma prostymi zabiegami można wpłynąć na:

  • wzrok – dobierając do opisów atrakcyjne zdjęcia i filmy prezentujące produkt, a także „malując słowami” obrazy i sceny korzystania z niego,
  • dotyk – zwracając uwagę na kształt czy fakturę,
  • słuch – opisując emitowany dźwięk,
  • smak – używając licznych przymiotników pozwalających wyobrazić sobie np. jedzenie sprzedawanego produktu, jeśli jest to żywność,
  • węch – dużą rolę odgrywają przymiotniki, bardzo przydatne np. w sprzedaży perfum, kosmetyków, środków czyszczących, świeczek, żywności itp.

4. Wzbudzaj emocje opisem produktu

Skoro poprzez opis produktu starasz się działać na zmysły, nie zapominaj o emocjach. To one niejednokrotnie decydują o podjęciu pożądanej przez Ciebie decyzji konsumenckiej. W zależności od asortymentu i charakteru sklepu korzystaj z różnych technik oddziaływania na klienta. Czasami warto zasygnalizować problem, przedstawiając go na początku opisu, zadając „niewygodne” pytanie i od razu podsuwając rozwiązanie w postaci funkcjonalnego, atrakcyjnego produktu.

Opis nie może być nudny – wręcz przeciwnie, powinien wywołać określoną reakcję. Satysfakcję z kupna czegoś praktycznego i taniego, ekscytację z sięgnięcia po coś niecodziennego; rozmarzenie, jeżeli produkt ma zagwarantować błogość, relaks czy romantyczną reakcję ukochanej osoby.

Unikaj jednak wszelkiej przesady i nie ryzykuj wywołania kontrowersji. Łatwo wzbudzić słowami złość, smutek, żal, wrogość, rozczarowanie. Pamiętaj, że nawet jedno niefortunne zdanie może stać się przyczyną wizerunkowego kryzysu, zwłaszcza w dobie mediów społecznościowych.

5. Używaj języka korzyści

„Suchy”, nic niewnoszący, czysto informacyjny, techniczny opis produktu to jego antyreklama. Powód, dla którego użytkownik prędzej poszuka innego sklepu lub zrezygnuje z zakupów, niż pobije zakupowy rekord w Twoim e-commerce. A przecież nie o to Ci chodzi, prawda?

O wiele lepsze są opisy wyrażone językiem korzyści. Co to oznacza? Między innymi przemyślane dodawanie przykładów, które pozwalają użytkownikowi wyobrazić sobie sposób i walory zastosowania z produktu. Obrazowe wskazówki utrzymują koncentrację i sprzyjają przyswojeniu przekazu. O wiele lepiej czyta się o tym, w jaki sposób produkt pomaga w codziennych problemach niż o jego wymiarach czy kolorze, prawda?

Nie obawiaj się stosowania środków stylistycznych, choć pamiętaj, że to wciąż forma marketingu, a nie twórczości literackiej. Wiele zależy od oczekiwań i specyfiki grupy docelowej. W niektórych sklepach internetowych, na przykład streetwearowych, natkniesz się na określenia slangowe czy zabawę słowem, czego z kolei nie należy się spodziewać na przykład w sklepie z częściami zamiennymi do silników ciężarówek.

Stosowanie języka korzyści wyraża się także poprzez gradację potrzeb i zalet, które przekonują klienta do zakupu. Skup się na konkretach. Zamiast wymieniać wszystkie detale techniczne wskaż, co oznaczają w praktyce. Klient chce wiedzieć, czy odkurzacz jest cichy, ile godzin wytrzyma telefon bez ładowania, jak pachnie perfum, na jak długo wystarczy filtr do okapu.

6. Optymalizacja opisu produktu pod SEO

Treść powinna być unikatowa. Zapomnij o kopiowaniu z konkurencyjnej strony, materiałów producenta czy od dystrybutora. Ma być autorska, oryginalna, spersonalizowana. Jeżeli nie zastosujesz niepowtarzalnych opisów produktów i nie zadbasz o SEO, zapomnij, że poprzez Google trafi do Ciebie wielu klientów.

Na jakie elementy opisu produktu zwrócić uwagę także w kontekście optymalizacji i pozycjonowania?

  • Długość tekstu. Algorytm wyszukiwarki premiuje wyczerpujące, długie treści na stronach, jednak nie można zapominać, że to nie artykuł czy książka. Opis może się zamknąć w 1000-2000 znakach ze spacją, jeśli unika się „lania wody”.
  • Wypunktowania i wyliczenia. Twórz treści czytelne i atrakcyjne wizualnie. Klient na zakupach nie ma czasu na wysilanie wzroku. Po wejściu na stronę produktu „skanuje” tekst w poszukiwaniu kluczowych informacji. Jeśli ich szybko nie zauważy, może się błyskawicznie zniechęcić.
  • Słowa i frazy kluczowe. Treści o charakterze „SEO-friendly” zawierają wyrażenia, których użytkownicy używają do wyszukiwania tego, co chcą kupić. Dlatego umieszczaj frazy w sposób naturalny i staraj się je zastosować na początku opisu oraz w nagłówkach, o ile występują.

Google docenia nawet pozornie drobne detale, które są przydatne dla użytkownika. Linki do kategorii czy pokrewnych produktów, pogrubienia, multimedialne dodatki – wszystko to sprawia, że zakupy stają się procesem łatwiejszym i przyjemniejszym.

7. Twórz opisy produktów spójnie i z pomysłem

Strategia pisania treści produktowych zależy w dużej mierze od całościowego spojrzenia na biznes, na sklep internetowy jako markę. Załóżmy, że promujesz swój sklep z wykorzystaniem elementów storytellingu, z lekkim humorem, chcąc wyróżnić się na tle konkurencji. Wniosek? Opisy powinny być spójne z pozostałymi przekazami marketingowymi.

Opis obuwia piłkarskiego zawiera wyjaśnienie korzyści, jakie dają poszczególne elementy: wypustki, asymetryczny system sznurowania czy podeszwa.

Działaj według strategii, zgodnie z planem. Przygotuj się na to, że skoro każdy produkt wymaga unikatowego opisu, a masz szeroki asortyment, proces wdrażania treści rozłożysz w czasie. Jeśli chcesz mieć pewność, że przygotowane teksty spełniają trzy podstawowe założenia, a więc:

  • skłaniają do zakupu (zwiększają sprzedaż),
  • budują pozytywny wizerunek,
  • wspierają pozycjonowanie sklepu w wynikach wyszukiwania,

skontaktuj się z naszą agencją copywritingu. Opisy produktów to jedna z naszych kluczowych usług.

Podobne wpisy

Jeden komentarz

  1. Hej, bardzo rzeczowy artykuł 🙂
    Od siebie dodałabym jeszcze linkowanie wewnętrzne w sklepie. Może to nie jest do końca kwestia samych opisów produktów, ale myślę, że warto o tym wspomnieć. Linkowanie między produktami nie tylko pozwala na zwiększenie sprzedaży (przez poprowadzenie użytkownika od jednego produktu do drugiego), ale także ułatwia robotom Google poruszanie się po witrynie. Tak jak linkujemy wewnętrznie bloga, tak i możemy linkować sklep 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *