jak tworzyć nagłówki

Jak tworzyć nagłówki, które przykuwają uwagę użytkownika

O tym, czy odbiorca zacznie czytać tekst, decydują pierwsze sekundy. Szczególnie wyraźnie widać to w Internecie, gdzie większość użytkowników po kilku sekundach porzuca stronę. Jak wobec tego przykuć ich uwagę i skłonić, żeby przeczytał tekst? Najlepszym sposobem jest przygotowanie chwytliwych nagłówków, które skutecznie zachęcą do lektury. Oto 20 porad podpowiadających, jak tworzyć skuteczne nagłówki.

1. Określ przeznaczenie tekstu i grupę docelową

W pierwszej kolejności zastanów się, jaki jest cel tekstu, jakie problemy rozwiązuje, jaką niesie wartość i do kogo jest skierowany. Określ, kim są odbiorcy, czego chcą i co chcesz im dać w tekście. Wówczas będzie wiadomo, jaką taktykę obrać i w jaki sposób stworzyć nagłówek, który odpowie na ich potrzeby.

2. Spersonalizuj przekaz

Zwracaj się do odbiorcy na „Ty”, stosuj zaimki „Twój”, „Ciebie”, „Twojego” itp. Mów do nich w sposób bezpośredni, staraj się być blisko nich. Odwołaj się do osobistych doświadczeń odbiorcy i postaw go w sytuacji, w której sam mógłby się znaleźć. To działa na wyobraźnię i pozwala uzyskać satysfakcjonujące efekty.

Pieczenie skóry po goleniu? Poznaj 6 sprawdzonych sposobów, jak im szybko zaradzić

Tak może wyglądać Twój telefon!

3. Odwołaj się do emocji

Nie od dziś wiadomo, że emocje to najlepszy sprzedawca. Sprawiając, że odbiorca zaczyna się nimi kierować, zwiększasz szanse na to, że skorzysta z Twojej oferty. Nie miej oporu, aby tworzyć nagłówki, które wywołują strach, pewność siebie, pragnienia czy po prostu zwykłą ciekawość. Pamiętaj również, że negatywne emocje sprzedają się skuteczniej niż pozytywne. Dlatego zamiast nagłówka wzbudzającego pozytywne skojarzenia

Sprawdź 5 naturalnych i darmowych metod na przedłużenie życia

lepiej zastosować negatywny przekaz, jak poniżej:

Boisz się śmierci? Sprawdź, jak ją opóźnić nawet o 7 lat

4. Bądź oryginalny i nieszablonowy

Na podstawie nagłówka użytkownik podejmuje decyzję, czy przeczyta tekst, czy nie. Pisanie tekstów jest bezcelowe przy braku dobrego nagłówka. Warto zatem zadbać o to, aby był interesujący i przykuwał uwagę. Oryginalność, niebanalność, a nawet kontrowersyjność – to przepis na sukces, za pomocą którego pokazujesz, że odróżniasz się od konkurencji i możesz zaoferować coś więcej niż inni. Pamiętaj, że ludzie nie chcą słuchać ciągle tego samego, dlatego nudne i wyświechtane nagłówki mogą co najwyżej zniechęcić do lektury.

5. Kontrowersje i humor

Chwytliwy nagłówek powinien obalać schematy i wzbudzać emocje. Kontrowersje, przełamywanie tabu? Jak najbardziej, o ile oczywiście takie zabiegi pasują do danej marki i branży, w której funkcjonuje. Nagłówek może być nawet bezczelny, pod warunkiem, że nie przekracza granic dobrego smaku ani nie jest obraźliwy. Prowokuj, spróbuj być zabawny, nie bój się szokować – to działa!

To szokujące odkrycie zelektryzowało naukowców

Żona pobiła go kiełbasą, bo za głośno chrapał

6. Wykorzystaj moc słowa „jak”

Słowo „jak” zastosowane w nagłówku ma potężną moc. Dlaczego? Ponieważ daje do zrozumienia, że tekst rozwiązuje jakiś problem, a tym samym odpowiada na potrzeby odbiorcy. Sięgnięcie po „jak” działa szczególnie skutecznie w przypadku tekstów umieszczanych w Internecie, bo użytkownicy często wpisują w wyszukiwarkę właśnie hasła zaczynające się od „jak” w poszukiwaniu rozwiązania jakiegoś problemu.

Jak sprzedać samochód

Jak znaleźć pracę

Jak upiec sernik

Jak strzelać karne

7. Samo „jak” nie wystarczy

Samo „jak znaleźć samochód” czy „jak sprzedać samochód” to jednak za mało, aby nagłówek był atrakcyjny. W takiej formie jest po prostu za krótki i zbyt słabo zwraca na siebie uwagę. Konieczne jest więc dodanie drugiego zdania, które najczęściej dołącza się poprzez spójniki „i” lub „żeby”. W efekcie nagłówek staje się znacznie ciekawszy i skuteczniej nakłania do lektury.

Jak szybko znaleźć wymarzoną pracę i zacząć zarabiać duże pieniądze

Można również rozbudować zdanie pojedyncze poprzez dodanie kilku słów. Tu pomocne są przymiotniki, przysłówki i liczebniki. Trzymając się przykładu „jak kupić samochód”, można by go rozwinąć w następujący sposób:

Jak w 1 dzień sprzedać samochód za 110% ceny rynkowej

8. Pójdź za potrzebą

Nagłówek powinien wywoływać nagłą potrzebę i uświadamiać czytelnikowi, że może ją zaspokoić poprzez przeczytanie tekstu lub skorzystanie z promowanej przez nagłówek oferty. Dzięki temu odbiorca ma świadomość, że opłaca mu się poświęcić te kilka chwil lektur na lekturę. W wywoływaniu potrzeby cenne są pytania, tak jak w poniższych przykładach.

Tracisz swoją muskulaturę przez złe odżywianie?

Marzysz o spokojnych wakacjach na bezludnej wyspie?

9. Obiecaj coś

Odbiorca musi nabrać przeświadczenia, że warto spędzić czas na czytaniu tekstu. Niech więc nagłówek go przekona, że jest tak w istocie, w czym doskonale sprawdza się obietnica. Zagwarantuj jednak tylko to, co rzeczywiście jesteś w stanie zapewnić – nigdy nie oszukuj i nie wprowadzaj w błąd, bo to się nie opłaca. Niech obietnica brzmi ekscytująco i jest chwytliwa, ale zarazem rozważna i dostosowana do Twoich możliwości.

Zapomnij o łysieniu dzięki zaawansowanej formule Hair&Hair

Przekonaj się, jak spokojnie i bez płaczu powiedzieć dziecku „nie”

10. Wydawaj rozkazy

Rozkazuj czytelnikom, nie bój się wykrzykników. W ten sposób prowadzisz ich za rękę, a oni przecież tego potrzebują. Poprzez tryb rozkazujący nawołujesz do działania i dodajesz odbiorcy energii, aby zechciało mu się przeczytać kolejne akapity lub skorzystać z reklamowanej oferty.

Już od dziś dzwoń do wszystkich za darmo!

Kup teraz i odbierz dodatkową nagrodę!

11. Wyliczenia, listy, wypunktowania

Typem nagłówków, które sprawdzają się w niemal każdych warunkach, są wyliczenia typu „10 sposobów na…”, „8 faktów o…”, „7 przykładów na…” itd. Dzięki wykorzystaniu liczb przyciągają one uwagę i skutecznie nakłaniają do przeczytania tekstu. Jednocześnie są bardzo uniwersalne, bo można je stosować niezależnie od tematyki.

6 kroków do ekspresowego założenia firmy bez wychodzenia z domu

7 metod na natychmiastowe odchudzanie bez wyrzeczeń

12. Zaangażuj zmysły odbiorcy

Używaj w tym celu słów odwołujących się do zapachu, smaku, dotyku, słuchu, wzroku, uczuć i emocji. Takie słowa to np. „aksamitny”, „gładki”, „głośny”, „śmieszny”, „namiętny”, „intrygujący”, „szokujący”, „okrutny”. Nie sprzedawaj kanapek, lecz wyrazisty smak; nie reklamuj perfum, tylko uwodzicielski zapach; nie promuj papieru toaletowego, ale miękkość i gładkość dla skóry; nie mów o filmie, tylko o niesamowitej historii.

Aksamitna gładkość dla Twojej skóry

Uwodzicielski zapach dla Twojej kobiety

13. Używaj liczb i faktów

Niech Twój nagłówek mówi o faktach, wskazówkach, pomysłach, strategiach, powodach, sekretach, sposobach, dowodach, metodach itd. Ludzie wierzą bowiem liczbom i konkretnym danym, stąd popularność nagłówków z wyliczeniami i listami.

8 powodów, dla których warto codziennie jeść warzywa

5 technik na makijaż jak u gwiazdy na każdą kieszeń

14. Mów o korzyściach, nie o cechach

Odbiorcę interesuje to, jaką korzyść odniesie z sięgnięcia po dany produkt bądź po przeczytaniu tekstu. Znacznie mniej ważne jest, jak on wygląda i z czego się składa – liczy się korzyść. Wykorzystaj to w nagłówku i skup się na tym, co odbiorca będzie mógł uzyskać, a nie co otrzymuje. Kiedy prezentujesz samochód, mów o przestrzennym i komfortowym wnętrzu zamiast o kanapie o szerokości 3 m czy fotelach z DVD w zagłówkach. Z kolei w nagłówku do tekstu o środkach na łysienie zachęć możliwością bycia dumnym z bujnej fryzury zamiast mówić o poroście włosów.

Zapomnij o łysieniu i poczuj dumę ze swoich włosów

Komfort i przestrzeń dla wymagającego kierowcy

15. Nie owijaj w bawełnę

Nagłówek musi być konkretny i zwięzły, a przy tym zrozumiały dla każdego, do kogo jest skierowany. Przekaz powinien być jak najbardziej treściwy, a główna myśl przekazana w jednym lub dwóch krótkich zdaniach. Wystrzegaj się fachowych wyrażeń znanych jedynie wąskiej grupie specjalistów, unikaj opisywania parametrów technicznych i wyglądu, nie stosuj niezrozumiałego słownictwa.

16. Dziel się osobistymi doświadczeniami

Skutecznym sposobem na nakłonienie odbiorcy, aby przeczytał tekst, jest stworzenie nagłówka w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Pisząc jako „ja”, zachęcasz czytelnika, aby Cię bliżej poznał i wysłuchał historii, którą masz do opowiedzenia. Dzięki tej technice pokazujesz, że jako autor jesteś takim samym człowiekiem z krwi i kości jak czytelnik i podobnie jak on odczuwasz emocje oraz doświadczenia życiowe, które następnie chcesz mu przekazać. Pisząc w formie „ja”, uwiarygadniasz się, a zatem zwiększasz szanse na to, że odbiorca Ci zaufa i będzie chciał Cię wysłuchać.

Za pomocą tej metody na zawsze zapomniałem o otyłości

Już nie muszę się myć samochodu! Dzięki Diecie faraona mogę jeść wszystko i nie tyć

17. Odkryj cząstkę, nie pokazuj całości

Jako że najważniejszym celem nagłówka jest zachęcenie do zapoznania się z dalszą częścią tekstu, nie powinien on odkrywać jego głównego przesłania. Należy natomiast skonstruować go w taki sposób, aby odsłaniał tylko kawałek całości, sugerując, że to, co najważniejsze, znajduje się w treści. Wówczas odbiorca czuje potrzebę, żeby zaspokoić swoją ciekawość i zapoznać się z całym tekstem.

Poznajesz go?! Nie przeszło by Ci przez myśl, że ON może tak upaść!

Nigdzie indziej nie ma tak pięknych plaż jak tutaj

18. Odkryj potencjał zaprzeczeń

Skuteczność nagłówków zwiększają zaprzeczenia, takie jak „nie”, „nikt”, „nigdy”, „nigdzie”. Za ich pomocą da się łatwo zszokować odbiorcę. Dzięki nim można także pokazać tylko rąbek tajemnicy, przez co czytelnik zostaje zmuszony, aby przejść do tekstu w celu odkrycia jej w całości. Tę technikę dobrze wykorzystują wszelkiego rodzaju portale plotkarskie, które poprzez zaprzeczenia uzyskują efekt kontrowersyjności podawanych przez siebie informacji.

Nikt się nie spodziewał, że ON mógł to zrobić!

Nigdy jeszcze nie widziano tego dziwnego zwierza! Czym on jest?

19. Sięgnij po referencje

Kiedy potencjalny konsument słyszy, że inny klient, który zakupił już wcześniej dany produkt, jest z niego zadowolony, prawdopodobieństwo, że również wyda na niego pieniądze, znacznie się zwiększa. Z tego względu w przypadku reklam i treści marketingowych można zawrzeć w nagłówku referencje, przytaczając pochwały zadowolonego klienta. Umieść je w cudzysłowie, a obok najlepiej zdjęcie zadowolonego i uśmiechniętego klienta.

Freshwrap to najszybsza sokowirówka, z jaką kiedykolwiek miałam do czynienia!

Nigdy nie siedziałem na wygodniejszej kanapie”

20. Znajdź oryginalne przymiotniki i przysłówki

Przysłówki i przymiotniki to nieodłączny element każdego nagłówka. Przy odpowiedniej inwencji językowej i niedużym wysiłku można dzięki nim osiągnąć doskonałe rezultaty. Wystarczy tylko używać nieszablonowych i ciekawych słów zamiast ciągle powtarzać „najlepiej”, „jedyny w swoim rodzaju”, „wyjątkowy”, „profesjonalny” czy „tanio”. Zrezygnuj z tych sztampowych przymiotników, skorzystaj ze słownika synonimów i poszukaj innych, ciekawszych oraz nie tak wyświechtanych wyrazów, które rzucą się w oczy i zainteresują czytelnika.

Poznaj metodę na uszycie szykownego kapelusza dla dystyngowanej damy
Elektryzująca relacja z przerażającej Syrii
Jak w mgnieniu oka pozbyć się zmarszczek

Podobne wpisy

Jeden komentarz

  1. Warto napisać conajmniej 10-20 nagłówków i przetestować je jeżeli mamy taką możliwość zanim wypuścimy ofertę z tym jednym wybranym. Ja najczęściej mam takich 5, które przeszły wstępną selekcję i testuje je na mniejszą skalę, po to, żeby wybrać ten, który będzie najskuteczniejszy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *