Jak się czyta w Internecie

Rozczaruję cię: nie licz na to, że użytkownicy będą czytać twoje teksty. Nie, nie będą. Przynajmniej większość z nich. Przeważająca część osób, które weszły na daną stronę, nie zapoznaje się bowiem z jej treścią. Zamiast tego pobieżnie skanuje tekst wzorkiem i jak najszybciej stara się wychwycić z niego interesujące informacje.

Sposób czytania w Sieci

Trudno się z tym pogodzić każdemu, kto upublicznia treści w Internecie, jednak dane pokazują, że użytkownicy rzadko kiedy czytają treści znajdujące się na stronach tylko 16% z nich zapoznaje się z zawartością witryny od początku do końca.

Użytkownicy „scrollują” stronę i w kilka chwil orientują się, czy jest ona w stanie ich zaciekawić. Dopiero w momencie, kiedy znajdą coś ciekawego, zabierają się za lekturę.

Nie przeglądają każdej otwartej strony, lecz „przeskakują” z jednej na drugą. Warto przyjrzeć się samemu sobie i przekonać się na własnej skórze, że rzeczywiście zachowujemy się tak podczas surfowania w Sieci. Statystyki nie kłamią: spośród kilku lub nawet kilkunastu witryn tylko jedna ma szanse na to, aby zatrzymać internautę na dłużej. Na pozostałych spędza się nie dłużej niż 15 sek.

Co więcej, nawet jeśli użytkownicy zapoznają się z treścią, to przeważnie wyłącznie z wybranymi fragmentami. Powszechnym zachowaniem jest omijanie dużych partii tekstu i skupianie się na tym, co najbardziej interesujące. Podczas tworzenia treści na potrzeby Internetu należy mieć zatem na uwadze, aby:

  • odpowiadać na pytania interesujące użytkowników;
  • oddziaływać na emocje;
  • zaspokajać potrzeby odbiorcow.

Cały tekst czyta znikomy procent użytkowników i tylko w sytuacji, jeżeli jego treść zaspokaja ich potrzeby. Większość kończy czytanie na początkowych partiach. Wniosek dla copywritera: najistotniejsze informacje powinno się umieścić na samym początku. Dowodzą tego badania Jakoba Nielsena z Nielsen Norman Group, które pokazują, że statystyczny internauta czyta mniej niż 20% zawartości strony. Trzeba więc pozwolić mu odnaleźć to, co go interesuje.

Treść i forma

Aby ułatwić internautom odnalezienie tego, co ich interesuje, należy:

  • prowadzić użytkownika za rękę i traktować jak małe dziecko, któremu trzeba pokazać drogę do celu;
  • nie pozwolić myśleć i zastanawiać się, gdzie powinno się szukać interesujących informacji;
  • stworzyć zwięzły, przejrzysty i konkretny tekst, który łatwo się „skanuje” wzrokiem;
  • zadbać, aby artykuł był czytelny i miał przyjazną, wyrazistą oraz zrozumiałą strukturę.

Pamiętaj, aby nie tylko treść, ale również forma była ciekawa. Podziel tekst na części, wykorzystaj nagłówki, umieść grafikę lub film. Dopiero wówczas możesz mieć nadzieję, że kilkanaście procent użytkowników w pełni zapozna się z treścią twojego tekstu.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *