Jak pisać skuteczne i ciekawe teksty na strony WWW

Pisaliśmy już wiele tekstów poradnikowych o konkretnych zadaniach, które stoją przed nami – copywriterami. Być może poszukujesz jednak esencji, podstawy, odpowiedzi na podstawowe pytanie, interesujące zarówno twórców, jak i klientów – czym jest dobre pisanie tekstów na strony WWW?

Cel sekretem sukcesu

Pisanie tekstów na strony internetowe stanowi aktywność zorientowaną na cel i efekt. Piszesz w ramach konkretnego zadania, z myślą o pożądanych wynikach – wyświetleniach, sprzedaży, reklamie itd. Nikt nie płaci Tobie ani mnie za przypadkowy ciąg słów, bez pomysłu i określonej „misji” – jakkolwiek brzmi to w odniesieniu do świata marketingu.

Twoim podstawowym celem jest zdobycie zainteresowania czytelnika. W dobie szumu informacyjnego, medialnego zjawiska fast thinking oraz wszechobecnych informacji wyłożonych w uproszczony sposób bardzo trudno przykuć uwagę ciekawą treścią. Nie jest to jednak niemożliwe, dlatego jedne teksty zarabiają i spełniają swoją rolę, a inne niestety nie.

Niestety, dzisiaj bardzo trudno utrzymać czytelnika przy lekturze. Jeżeli doczytałeś wpis do tego fragmentu, już odnotowuję to jako mały sukces, ponieważ dopiero przechodzimy do meritum sprawy. Być może przekonała Cię bezpośrednia forma, w jakiej się do Ciebie zwracam. Wrócimy do tej kwestii.

Utrzymać uwagę czytelnika

Aby cały czas pobudzać i aktywizować czytelnika do myślenia (i działania – sprzedaży, kliknięcia, udostępnienia czy cokolwiek masz za zadanie), znajdź na niego sposób. Najlepiej działają sprawdzone metody – dostarczanie określonych wartości (wiedzy w pigułce lub niezobowiązującej rozrywki) oraz pobudzanie emocji. Decyzje konsumenckie, a także surfowanie po Internecie nie należą do szczególnie racjonalnych aktywności. Często o zakupach czy kliknięciu decyduje przypadek oraz „to coś” w dobrze napisanej treści.

Strony internetowe stanowią współcześnie podstawowe narzędzie komunikacji z potencjalnym klientem oraz biznesowym otoczeniem. Podczas gdy posty na profilach społecznościowych pojawiają się, by przeminąć, nim minie doba, strona WWW trwa w swojej określonej formie. Użytkownik Internetu powinien mieć pewność, że istnieją witryny, którym może zaufać, które nie zmieniają się gwałtownie i chaotycznie. Komunikując w Internecie, działaj spójnie ze strategią i wartościami marki, którą reprezentujesz.

Jedną z metod osiągnięcia wizerunkowych zysków poprzez budowanie narracji jest storytelling – już o nim wspominałem, polecając stosowanie kreatywnej historii do komunikowania o wartościach i zaletach firmy. Pisanie tekstów na strony internetowe również powinno brać go pod uwagę.

Język, który zarabia

Syntezując powyższe wnioski, stwierdzisz, że w pisaniu tekstów na strony internetowe liczy się konkret. Zająć komuś chwilę, przekonać do określonego działania, dostarczyć coś ciekawego – najlepiej jak najzwięźlej. Oczywiście, zachowując najwyższą jakość i staranność. Jeżeli chcesz, by Twoje usługi były traktowane przez biznes poważnie, nie możesz rezygnować z weryfikacji źródeł, poprawności języka i uczciwości wobec klienta.

O ile możesz, stosuj czasowniki w 2. osobie liczby pojedynczej, zwracając się do odbiorców na „Ty”. Dokładnie tak, jak czytasz te słowa. Wchodzimy w relację, nie widzimy się, ale ja piszę do Ciebie, ponieważ zależy mi na Twojej reakcji. W ten sposób działają teksty internetowe. W czasie teraźniejszym, bo czytasz to teraz. Proste, prawda?

Zwroty grzecznościowe należą do szczególnie istotnych i wartych stosowania elementów życia społecznego offline, lecz również w pracy copywritera muszą się pojawiać. Stosuj je w przypadku:

  • szczególnych wymagań klientów;
  • storytellingu, który zakłada określony scenariusz z wykorzystaniem form grzecznościowych;
  • stron WWW skierowanych do wyjątkowo sprecyzowanej grupy docelowej, dla której formy grzecznościowe mają szczególne znaczenie (np. produkty luksusowe);
  • treści innego typu – np. w biznesowej korespondencji, podziękowaniach, życzeniach.

Pisanie tekstów na strony WWW powinno być krótkie i zwięzłe – długie rozważania zostaw sobie do dyskusji w mediach społecznościowych. Strona WWW to esencja działalności, najważniejsze i najbardziej przydatne informacje, sam konkret, który ma konkretnie oddziaływać. Nie lej wody, tylko pisz takie teksty, jakie sam pragniesz czytać, gdy pod presją czasu i oczekiwań poszukujesz na gwałt przydatnych, merytorycznych, ale przystępnie podanych informacji. Bez ozdobników, skomplikowanego żargonu (chyba że to wyjątkowo sprofilowana komunikacja) i długich, trudnych zdań.

Nie zapomnij o słowach kluczowych. Teksty WWW oprócz swojej podstawowej roli komunikowania wspierają witrynę (a co za tym idzie – markę) poprzez pozycjonowanie w wyszukiwarce. Algorytm Google jest coraz sprytniejszy, nie lubi sztucznego zagęszczenia słów kluczowych, ale jeżeli stanowią one do kilku procent tekstu w naturalny, nienachalny sposób zyskasz dodatkową promocję.

9 wskazówek na „do zobaczenia”

  • Aby skutecznie dotrzeć z podstawowym przekazem umieszczaj najważniejsze treści na początku.
  • Stosuj słowa kluczowe odmienione wielokrotnie przez różne formy i przypadku – w ten sposób zyskujesz szansę na ruch z „długiego ogona”.
  • Pisz krótkie akapity – to nich po akapitach „skacze” wzrok czytelnika. Długie teksty odpychają lub jednoznacznie kojarzą się w publicystycznymi lub naukowymi formami.
  • Jaką długość powinny mieć teksty na strony internetowe? Nie ma jedynej, słusznej odpowiedzi. Możesz zawrzeć wszystko, co trzeba w trzyzdaniowym akapicie, ale równie dobrze utrzymać czytelnika w napięciu przez 20 tysięcy znaków. Oczywiście – tak długi artykuł nie sprawdzi się bez graficznego contentu, o którym już sporo napisaliśmy.
  • Pisanie tekstów na stronny WWW musi być wsparte grafiką, dlatego wykorzystuj duże, interesujące zdjęcia z legalnych źródeł (np. portale typu stock) lub sam je rób.
  • Do przekazywania skomplikowanych, ale niezbędnych danych liczbowych użyj wykresów i tabel w atrakcyjnej formie wizualnej, najlepiej z możliwością błyskawicznego udostępnienia w mediach społecznościowych.
  • Wykorzystuj kreatywne cytaty, czytelne wypunktowania – wszystko to, co ułatwia sprawne czytanie tekstu ze zrozumieniem.
  • Stosuj nagłówki, różne wielkości czcionek oraz pogrubienia w tekście. Nie tylko uprościsz odbiór materiału, ale również wspomożesz pozycjonowanie. Algorytm Google ceni tego typu rozwiązania.
  • Dobrze sprawdzają się również hiperłącza do wartościowych źródeł, zarówno w ramach własnych stron, jak i cytowania wiarygodnych, merytorycznych autorów. Polecając ich, nic nie tracisz, jedynie zyskujesz w oczach odbiorców.

Podobne wpisy

Jeden komentarz

  1. Nie ma nic gorszego niż sytuacja, w której czytelnik przeszukuje wiele stron, by znaleźć tę odpowiednią, a na niej tekst napisany jest w jednym dużym bloku. Łatwo można sobie wyobrazić, że każdy z nas wchodząc na stronę ma jakiś zasób energii do wykorzystania. Każde utrudnienie jak chociażby duże bloki tekstowe „zjada” naszą energię. Kiedy limit się wyczerpie wychodzimy ze strony. Warto, żeby każdy twórca tekstów do Internetu miał przed oczami właśnie taki zasób energii jaki ma jego czytelnik. Wtedy analizuje sobie, przez, które elementy na Twojej stronie może swoją energię tracić i je usuwasz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *