Content marketing – czym jest i na czym polega

Za każdym razem, kiedy wchodzę na stronę WWW i widzę wyskakujący baner lub nachalną reklamę zajmującą pół witryny, od razu z niej wychodzę. Ty również? Nic dziwnego – robi tak zapewne większość użytkowników Internetu, którzy mają dość tradycyjnych, inwazyjnych i niechcianych reklam. Warto znaleźć dla nich skuteczną alternatywę. Może, a nawet powinien nią być content marketing.

Marketing, który działa

W czasach, kiedy użytkownicy mają coraz większą świadomość, czym jest tradycyjna reklama i jak ją omijać, trzeba się mocno postarać, aby zdobyć ich uwagę. W jaki sposób? Najlepiej dać im to, czego potrzebują, wykorzystując w tym celu content marketing.

Content marketing polega bowiem na zaplanowanym i usystematyzowanym tworzeniu wartościowych i dopasowanych do grupy docelowej treści. Upublicznia się je w różnej formie: tekstowej, wideo, audio lub graficznej. Tym różni się content marketing od copywritingu, że obejmuje nie tylko teksty, ale również inne formy treści. Ponadto copywriting definiuje wyłącznie proces wymyślania i pisania tekstów, podczas gdy content marketing wiąże się także z ich publikacją, promocją i monitorowaniem efektów.

Zalety content marketingu:

  • bezinwazyjny;
  • dopasowany do potrzeb odbiorcy;
  • interesujący dla użytkownika.

Długookresowa strategia komunikacyjna

Content marketing nie jest kampania trwającą określony czas, lecz dalekosiężną i wymagają wiele miesięcy, a nawet lat strategią komunikacyjną polegającą na interakcji z potencjalnymi klientami i odpowiadaniu na ich potrzeby za pomocą publikowanych treści. Za jego sprawą uzyskuje się zaangażowanie i lojalność użytkowników, którzy ufają i wierzą temu, kto dostarcza wartościowe i atrakcyjne treści. Content marketing pozwala efektywnie dotrzeć z przekazem do zainteresowanych nim użytkowników. Wychodzi im naprzeciw, a nie wmusza swój przekaz, tak jak tradycyjna reklama. W przeciwieństwie do nachalnych i inwazyjnych reklam, które atakują w najgorszym momencie, ma znacznie bardziej przyjazną i przystępną formę. W celu osiągnięcia optymalnych efektów content marketing powinien być wdrażany równocześnie z social media i pozycjonowaniem. Należy działać tak, aby te 3 kanały wzajemnie się uzupełniały i tworzyły spójną strategię marketingową w Internecie.

Co daje content marketing:

  • zaangażowanie, lojalność i zaufanie użytkowników;
  • wartościowe leady;
  • lepszą konwersję;
  • lepszy wizerunek.

Content marketing a SEO

Różnica pomiędzy content marketingiem a pozycjonowaniem polega na tym, że CM jest nastawiony na długotrwałe działania marketingowe i PR-owe, zaś SEO skupia się na pozyskiwaniu wartościowych linków i dąży do uzyskania jak najlepszej pozycji w wynikach wyszukiwania w stosunkowo krótkim czasie. CM angażuje użytkowników i pozwala zbudować z nimi bliską relację, zaś SEO jako punkt odniesienia bierze przede wszystkim Google. Mimo tych różnic content marketing sprzyja pozycjonowaniu, bo pozwala na zdobycie trust i authority ze strony wielkiego G. Dodatkowo użytkownicy często linkują między sobą publikowane treści, co automatycznie umożliwia pozyskanie linków.

Zadania content marketingu:

  • dostarczanie treści przydatnych dla odbiorców;
  • budowa kanałów komunikacyjnych z odbiorcami;
  • promocja i kreowanie marki.

Kreowanie wizerunku

Nade wszystko content marketing kreuje markę i buduje więź pomiędzy nią a konsumentem. Ludzie o wiele chętniej kupią coś od ciebie, kiedy będą wiedzieli, że się na tym znasz i jesteś w stanie im pomóc oraz skutecznie rozwiązać ich problemy. Sama strona internetowa lub tradycyjna reklama nie wystarczą, aby to udowodnić, bo nie są na tyle przekonujące. Da się to osiągnąć za pomocą content marketingu, w ramach którego można się wykreować na specjalistę w danej branży i osobę, która potrafi dać odbiorcom tego, czego pragną. Content marketing sam w sobie nie sprzedaje, ale pośrednio sprawia, że użytkownicy bardziej ufają marce, a co za tym idzie – chętniej po nią sięgają. Można powiedzieć, że content marketing często zmienia odbiorców w konsumentów.

4 podstawowe kroki w działaniach content marketingowych:

  1. zdefiniowanie grupy docelowej;
  2. określenie kanałów i metod publikacji treści;
  3. tworzenie, publikacja i promocja treści;
  4. monitoring efektów działań.

Fundamentem dla działań content marketingowych jest zdefiniowanie grupy docelowej, do której mają być skierowane treści. Od tego kroku zależą kolejne, czyli wybór kanałów i metod, za pośrednictwem których będzie publikowany content, a także jego forma i zawartość. Wszak zupełnie inaczej będą wyglądały treści skierowane do lekarzy niż content dla licealistów. Zorientuj się zatem, jacy ludzie są odbiorcami twoich treści/usług/produktów, dowiedz się, jakie są ich marzenia, nadzieje i obawy, a potem stwórz treści, za pomocą których zaspokoisz ich potrzeby.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *