Storytelling – historie i narracja w służbie Twojej marce
Ludzie kochają ciekawe historie. Rozmawiają o nich w sklepie, emocjonują się korzystając z mediów, kreują możliwe zakończenia. Popularność tabloidów czy seriali produkowanych przez całe dekady jest tego najlepszym potwierdzeniem. Ta prawidłowość wskazuje, że Twoja marka również powinna korzystać z potencjału wciągających opowieści. Poznaj storytelling – jedno z najlepszych narzędzi współczesnego content marketingu.
Historia, ale nie o historii
W storytellingu chodzi o dobrą historię, lecz bynajmniej nie o historię firmy. Jeżeli stworzysz na stronie internetowej zakładkę „historia marki” i uznasz, że storytelling odhaczony, spieszę zaznaczyć, że nie do końca. Story to opowiadanie, narracja; zbieżność pojęć ze światem literackim nie jest dziełem przypadku. Dokładnie tak jak w przypadku prozy, copywriter używa pisarskiej palety, malując słowami emocje, skojarzenia, charaktery, motywy. Chcesz skutecznie zaprosić odbiorcę do świata swojej marki? Zapewnij mu takie same wrażenia, jakie towarzyszą w odbiorze seriali, prasy czy znów – dobrej historii przekazywanej z ust do ust.
Wartościowy storytelling (nie tylko dla Ciebie)
Niech Twoje opowiadanie przyniesie korzyść. Oczywiście – nie chodzi tylko o zyski firmy. O wartościowej treści (value content) przypominamy na naszym blogu od początku i będziemy robić to do znudzenia. Niech przekazywana historia śmieszy, uczy, wzrusza, inspiruje. Zależy czym się zajmujesz, nie chodzi przecież o opowiadanie dla samego opowiadania. Wybierz najlepszą platformę albo zbiór narzędzi, za pomocą których osiągniesz pożądany efekt. Masz szerokie możliwości wyboru – blog, media społecznościowe, interaktywna strona WWW, aplikacja mobilna, kanał z filmami… Wielkie marki łączą wszystkie opcje, jednak nie ilość, a kreatywność decyduje o powodzeniu kampanii opartej o storytelling.
Co zyskujesz opowieścią
- Niewielkim kosztem budujesz ciekawą i wyjątkową kampanię komunikacyjną.
- Reklamujesz produkty i usługi w subtelny sposób, niwelując wady standardowej reklamy.
- Generujesz oddolny ruch i aktywność na używanych platformach komunikacyjnych.
- Przystępnie i kreatywnie konotujesz swoje produkty lub usługi z określonymi emocjami i wartościami.
- Tworzysz świat marki, wpływając na wewnętrzny i zewnętrzny PR.
6 sposobów narracji
Annette Simons, zajmując się tematem storytellingu, wyróżniła 6 typów historii, które pozwalają osiągnąć biznesowy sukces. Warto je przywołać. (https://www.mindtools.com/pages/article/BusinessStoryTelling.htm)
- „Kim jestem”. Będąc szczerym, otwartym, uczciwym wobec własnych słabości i porażek, zjednujesz sobie ludzi. W prawdziwym życiu ufamy osobom, które nie boją się mówić o emocjach, marzeniach, ambicjach, ale i trudach, niedoskonałościach. Storytelling bazujący na autoprezentacji pozwala zbliżyć się do odbiorców i pozyskać ich szczerą sympatię. To szczególnie ważne w dobie nieufności wobec wielkiego biznesu i globalnych zależności. Obojętnie, czy sprzedajesz okna, szynkę, czy rękodzieło – przedstaw się, szczerze mówiąc o marzeniach, celach, ale i trudach, z jakimi musiałeś się zmierzyć, by stanąć w miejscu, w którym jesteś.
- „Dlaczego tu jestem”. Ciekawe marki rodzą się nie tylko z chęci zysku, ale… No właśnie, opowiedz dlaczego prowadzisz biznes. Co powoduje, że wstajesz rano zmotywowany, w jaki sposób odnajdujesz w sobie siły do realizacji kolejnych zamówień. Wskaż, na czym Ci zależy, co chcesz osiągnąć. Klienci instynktownie podążają za markami „z misją”.
- „Nauka”. Wykorzystaj opowiadanie, by przekazać odbiorcom wartościowe treści. Naucz ich czegoś, wprowadź do branży, zwróć uwagę na żywotne problemy, wskaż ich rozwiązanie. Systematycznie, przystępnie, krok po kroku – wyjaśniaj, powtarzaj, selekcjonuj, okraszaj obrazowymi przykładami. Nie chodzi o zwyczajny poradnik, a raczej spójny kurs przynoszący realne efekty.
- „Wizja”. Inspiruj, zachęcaj, motywuj. Jednym słowem – stań się autorytetem dla odbiorców. Skojarz swoje produkty lub usługi z pokonywaniem barier, stawianiem wielkich celów. Dlaczego wyborcy idą za charyzmatycznymi liderami? Ponieważ pragną wskazania wyraźnego celu i drogi, którą trzeba pokonać. Zdecydowanie i wizjonerstwo działa identycznie w biznesie. Wykorzystaj to.
- „Wartości w praktyce”. Zbuduj historię, w której zaprezentujesz postawę lub zbiór zachowań, które szanujesz albo negujesz. Stwórz bohaterów uosabiających postawy, zupełnie tak jak w klasycznych bajkach. Im bardziej wyraziste i kontrastujące osobowości zderzysz, tym łatwiej odbiorca zrozumie kontekst oraz przypisze Twojej marce określone wartości.
- „Wiem, o czym myślisz”. Idealna strategia komunikacyjna z potencjalnymi klientami. Wczuj się w sytuację konsumentów, wyczuj ich obawy i wątpliwości. Wznieś się ponad samouwielbienie i trzeźwo oceń, co można uznać za ewentualne zagrożenie. Mówiąc wprost – pokaż, że trzymasz stronę klientów i rozwiń nad nimi ochronny parasol. Czując bezpieczeństwo, chętniej podejmujemy decyzje konsumenckie – wykorzystaj tę wiedzę!
Punkty, których nie możesz pominąć
Zanim zaczniesz tworzyć i rozpowszechniać storytelling, rozpisz sobie plan działania oraz cele, które pragniesz zrealizować. Inaczej buduje się opowiadanie wokół przetwórni soków, inaczej wokół marki odzieżowej. Nie musisz wypowiadać się z perspektywy firmy – możesz stworzyć wyrazistych bohaterów, takich jak Serce i Rozum w reklamach Orange. Każda odsłona, każda część opowiadania (czy jest to wpis na blogu, nowy filmik, czy mem) musi być spójna z narracją.
Pamiętaj o poprawności językowej, ale i lekkości pióra. Najlepiej sprzedają się historie napisane prosto, lecz z polotem. Pomyśl również nad częstotliwością ukazywania się kolejnych materiałów. Podsumowując – stwórz ciekawe opowiadanie wokół własnej marki, budując i komunikując jej tożsamość. Wciągnij konsumentów w wykreowany świat. Korzyści przyjdą szybciej, niż myślisz.
Podam przykład takiej historii – http://blog.widzialni.pl/legendy-google-dzien-z-zycia-larrego-pagea/ – mam nadzieję, że mieści się w założeniach tego artykułu.
Ciekawa historia, dziękujemy 🙂