Storytelling – historie i narracja w służbie Twojej marce

Ludzie kochają ciekawe historie. Rozmawiają o nich w sklepie, emocjonują się korzystając z mediów, kreują możliwe zakończenia. Popularność tabloidów czy seriali produkowanych przez całe dekady jest tego najlepszym potwierdzeniem. Ta prawidłowość wskazuje, że Twoja marka również powinna korzystać z potencjału wciągających opowieści. Poznaj storytelling – jedno z najlepszych narzędzi współczesnego content marketingu.

Historia, ale nie o historii

W storytellingu chodzi o dobrą historię, lecz bynajmniej nie o historię firmy. Jeżeli stworzysz na stronie internetowej zakładkę „historia marki” i uznasz, że storytelling odhaczony, spieszę zaznaczyć, że nie do końca. Story to opowiadanie, narracja; zbieżność pojęć ze światem literackim nie jest dziełem przypadku. Dokładnie tak jak w przypadku prozy, copywriter używa pisarskiej palety, malując słowami emocje, skojarzenia, charaktery, motywy. Chcesz skutecznie zaprosić odbiorcę do świata swojej marki? Zapewnij mu takie same wrażenia, jakie towarzyszą w odbiorze seriali, prasy czy znów – dobrej historii przekazywanej z ust do ust.

Wartościowy storytelling (nie tylko dla Ciebie)

Niech Twoje opowiadanie przyniesie korzyść. Oczywiście – nie chodzi tylko o zyski firmy. O wartościowej treści (value content) przypominamy na naszym blogu od początku i będziemy robić to do znudzenia. Niech przekazywana historia śmieszy, uczy, wzrusza, inspiruje. Zależy czym się zajmujesz, nie chodzi przecież o opowiadanie dla samego opowiadania. Wybierz najlepszą platformę albo zbiór narzędzi, za pomocą których osiągniesz pożądany efekt. Masz szerokie możliwości wyboru – blog, media społecznościowe, interaktywna strona WWW, aplikacja mobilna, kanał z filmami… Wielkie marki łączą wszystkie opcje, jednak nie ilość, a kreatywność decyduje o powodzeniu kampanii opartej o storytelling.

Co zyskujesz opowieścią

  • Niewielkim kosztem budujesz ciekawą i wyjątkową kampanię komunikacyjną.
  • Reklamujesz produkty i usługi w subtelny sposób, niwelując wady standardowej reklamy.
  • Generujesz oddolny ruch i aktywność na używanych platformach komunikacyjnych.
  • Przystępnie i kreatywnie konotujesz swoje produkty lub usługi z określonymi emocjami i wartościami.
  • Tworzysz świat marki, wpływając na wewnętrzny i zewnętrzny PR.

6 sposobów narracji

Annette Simons, zajmując się tematem storytellingu, wyróżniła 6 typów historii, które pozwalają osiągnąć biznesowy sukces. Warto je przywołać. (https://www.mindtools.com/pages/article/BusinessStoryTelling.htm)

  1. „Kim jestem”. Będąc szczerym, otwartym, uczciwym wobec własnych słabości i porażek, zjednujesz sobie ludzi. W prawdziwym życiu ufamy osobom, które nie boją się mówić o emocjach, marzeniach, ambicjach, ale i trudach, niedoskonałościach. Storytelling bazujący na autoprezentacji pozwala zbliżyć się do odbiorców i pozyskać ich szczerą sympatię. To szczególnie ważne w dobie nieufności wobec wielkiego biznesu i globalnych zależności. Obojętnie, czy sprzedajesz okna, szynkę, czy rękodzieło – przedstaw się, szczerze mówiąc o marzeniach, celach, ale i trudach, z jakimi musiałeś się zmierzyć, by stanąć w miejscu, w którym jesteś.
  2. „Dlaczego tu jestem”. Ciekawe marki rodzą się nie tylko z chęci zysku, ale… No właśnie, opowiedz dlaczego prowadzisz biznes. Co powoduje, że wstajesz rano zmotywowany, w jaki sposób odnajdujesz w sobie siły do realizacji kolejnych zamówień. Wskaż, na czym Ci zależy, co chcesz osiągnąć. Klienci instynktownie podążają za markami „z misją”.
  3. „Nauka”. Wykorzystaj opowiadanie, by przekazać odbiorcom wartościowe treści. Naucz ich czegoś, wprowadź do branży, zwróć uwagę na żywotne problemy, wskaż ich rozwiązanie. Systematycznie, przystępnie, krok po kroku – wyjaśniaj, powtarzaj, selekcjonuj, okraszaj obrazowymi przykładami. Nie chodzi o zwyczajny poradnik, a raczej spójny kurs przynoszący realne efekty.
  4. „Wizja”. Inspiruj, zachęcaj, motywuj. Jednym słowem – stań się autorytetem dla odbiorców. Skojarz swoje produkty lub usługi z pokonywaniem barier, stawianiem wielkich celów. Dlaczego wyborcy idą za charyzmatycznymi liderami? Ponieważ pragną wskazania wyraźnego celu i drogi, którą trzeba pokonać. Zdecydowanie i wizjonerstwo działa identycznie w biznesie. Wykorzystaj to.
  5. „Wartości w praktyce”. Zbuduj historię, w której zaprezentujesz postawę lub zbiór zachowań, które szanujesz albo negujesz. Stwórz bohaterów uosabiających postawy, zupełnie tak jak w klasycznych bajkach. Im bardziej wyraziste i kontrastujące osobowości zderzysz, tym łatwiej odbiorca zrozumie kontekst oraz przypisze Twojej marce określone wartości.
  6. „Wiem, o czym myślisz”. Idealna strategia komunikacyjna z potencjalnymi klientami. Wczuj się w sytuację konsumentów, wyczuj ich obawy i wątpliwości. Wznieś się ponad samouwielbienie i trzeźwo oceń, co można uznać za ewentualne zagrożenie. Mówiąc wprost – pokaż, że trzymasz stronę klientów i rozwiń nad nimi ochronny parasol. Czując bezpieczeństwo, chętniej podejmujemy decyzje konsumenckie – wykorzystaj tę wiedzę!

Punkty, których nie możesz pominąć

Zanim zaczniesz tworzyć i rozpowszechniać storytelling, rozpisz sobie plan działania oraz cele, które pragniesz zrealizować. Inaczej buduje się opowiadanie wokół przetwórni soków, inaczej wokół marki odzieżowej. Nie musisz wypowiadać się z perspektywy firmy – możesz stworzyć wyrazistych bohaterów, takich jak Serce i Rozum w reklamach Orange. Każda odsłona, każda część opowiadania (czy jest to wpis na blogu, nowy filmik, czy mem) musi być spójna z narracją.

Pamiętaj o poprawności językowej, ale i lekkości pióra. Najlepiej sprzedają się historie napisane prosto, lecz z polotem. Pomyśl również nad częstotliwością ukazywania się kolejnych materiałów. Podsumowując – stwórz ciekawe opowiadanie wokół własnej marki, budując i komunikując jej tożsamość. Wciągnij konsumentów w wykreowany świat. Korzyści przyjdą szybciej, niż myślisz.

Podobne wpisy

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *